Prova XD-A-30. L’espècimen fa memòria i intenta raonar sobre les teories psicològiques que ha experimentat com a aprenent.
La teoria és una cosa i la pràctica n’és una altra, no? Doncs això també
passa amb l’ensenyament. En el seu moment, tot de pensadors i experts van idear
unes teories trencadores a la seva època per millorar l’ensenyança, unes
teories que als seus ulls eren perfectes, però que després a la pràctica poden resultar
no ser-ho tant.
Vull fer un comentari de cada teoria presentada a classe:
(1) “Conductista: exposició a estímuls d'aprenentatge, repeticions orals i escrites, exercicis de partícules i fragments, progressió molt ordenada de menys a més dificultat, correcció total i rigorosa, èmfasi en la forma i la correcció.”
Crec que gran part de l’ensenyament que he rebut ha estat a partir d’aquesta
teoria. Tant en classes de llengua com en classes de matemàtiques. Per exemple,
la idea de fragmentar la llengua per tal de poder-la estudiar "pas a pas" és,
potser, la manera més factible d’estructurar els coneixements i poder-los
aprendre sense que "la Cosa" esdevingui un caos. A més a més, hi ha elements que
s’han d’aprendre de memòria. Posarem un exemple: les llistes interminables dels
verbs irregulars anglesos que ens donaven durant l’educació secundaria.
(2) “Cognitivista: èmfasi en la comprensió, foment de la reflexió lingüística i la consciència de l'ús lingüístic, més dedicació a l'escrit, correcció menys estricta.”
Aquesta és la versió
oposada al conductisme. Els alumnes ja no som tractats com lloros, ara ens fan
pensar. Ui, quina por! Durant la ESO ens vam passar les classes de català i
castellà fent arbres sintàctics que al final acabaves fent per inèrcia sense
raonar.
(3) “Humanista: atenció a les emocions i l'estat personal, menys obligacions, atenció a les idees, pensaments i històries personals, desenvolupament de vincles afectius amb els companys.”
Els que defensen la corrent
humanista en educació, sempre els he vist com neo-hippies (un altre dia ja
parlarem del col·lectiu tecno-progressista, que en certa manera seria la versió
cyberpunk del neo-hippisme). Aprendre a base de flower power. No m’agrada. Potser perquè tinc la sensació que no
aprenc res. L’únic record recent que tinc relacionat amb l’humanisme és el d’una
classe "especial" de francès a l’EOI. Va ser una activitat fora de la
normalitat: ens van fer anar a la sala d’actes, ens van fer posar les cadires
en rotllana, ens van repartir lletres de cançons, ens van fer cantar i a la que
ens van començar a fer tècniques de relaxació, vaig agafar els trastets i vaig
marxar. Potser no queda bé dir-ho aquí, però és igual. La sensació d’estar
perdent el temps era important i no vaig poder estar-me més temps en una classe-forn
com aquella durant una tarda de juliol.
(4) “Constructivisme: treball actiu de l'aprenent, guia constant del docent, atenció als coneixements previs i a la connexió amb el que cal aprendre.”
Aquest potser s’acostaria a
una teoria ideal: l’alumne és una casa i el professor la bastida. Ojut amb la metàfora. L’alumne s’esforça
i el professor l’ajuda, tenint en compte el que ja sap, i plantejant activitats
útils relacionades amb el que s’està aprenent. Les classes extraescolars de
francès i anglès que vaig fer primer, de petita, imposades per fonts externes i
després auto-imposades (veure entrada #1) es basaven en aquest concepte. Les professores
que vaig tenir sabien d’on partia i m’ajudaven a millorar el que trobava més difícil.
(5) “Socioconstructivista: èmfasi en la interacció situada, treball en grup i parella, importància del diàleg oral en qualsevol aprenentatge, èmfasi en el contingut i en l'atenció als interessos de l'aprenent.”
Socialitzar a l’aula =
drama. Sóc un individu tímid i prefereixo tenir poques dosis d’interacció al
dia/classe o puc arribar a "implossionar" si es sobrepassa aquesta dosi,
portant a escenes d’incomoditat màxima. A l’institut, a vegades tocava fer
activitats PARTICIPATIVES, fos l’assignatura que fos, i el drama s’intensificava. Nota: pot servir de teràpia de shock pels alumnes tímids, però alguns es poden
arribar a posar malalts.
Comentari final: Com tot, sempre hi ha la possibilitat de mesclar
diferents elements, els resultats d’aquests experiments poden esdevenir útils i
“brutals” (l’exemple d’aquest enllaç no ve a cuentu, i el d’aquest, tampoc, però és el meu blog i, si parlo de barreges bones, n’hi poso
dues de bones). Havent fet memòria, puc dir que he rebut metodologies d’ensenyament
basades en diferents teories psicològiques i que encara que una no sigui
perfecta, si es combina amb una altra, es pot millorar.
LIDIA.
ResponEliminaMolt d'acord amb això que la teoria és una cosa i la pràctica una altre. Ve a ser un equivalent amb les teories polítiques o sistemes polítics. A la teoria tots sonen molt bé (bé, no tots), però a la pràctica mai hi ha un que sigui el millor o que funcioni a la perfecció, perquè cada societat és diferent. El mateix passa amb l'ensenyament, no som homogenis, sinó que cada persona és totalment diferent. Per tant, no pot existir el mètode ideal.
Crec que les llistes de verbs irregulars de l'anglès ens perseguiran de per vida (però després em compadeixo del desgraciat que s'hagi d'aprendre els verbs irregulars del català o el castellà, amb les seves variants segons el temps, hohoho). I et comprenc amb el pànic de la socialització a classe, sobretot en llocs nous. Per sort per a mi, sempre algú em rescata. :D
ResponEliminaCom ja t'he comentat en una altra entrada, a cada persona li funcionen unes coses diferents, i l'aprenentatge no és menys. Està clar que mai plourà al gust de tothom.