Opinions del subjecte 6XD sobre el seu ensinistrament*.
Impartició de les classes:
La majoria de classes durant tota la
meva etapa escolar s’han basat en escoltar el professor i copiar el que
escrivia a la pissarra, que més tard es transformà en prendre apunts. El primer
any que ens vam trobar que la professora ja no escrivia a la pissarra, crec que
tots els alumnes vam tenir un mini atac de cor perquè ens tocava deduir què era
important del que deia per apuntar-ho frenèticament a la llibreta. Per sort
tots ens proporcionaven alguna fotocòpia de teoria o, si més no, sempre teníem el
llibre com a suport. També recordo un cas especial d’un professor de biologia
que, cansat que els estudiants se li queixessin durant les classes i no
paressin d’interrompre el seu discurs demanant que repetís el que acabava de
dir, va decidir que en comptes d’explicar, es passaria l’hora dictant. Aquell any
tots vam millorar la nostra cal·ligrafia a còpia de dictats sobre la reproducció
de les cèl·lules.
Exercicis de gramàtica:
A totes les classes de llengües, les
normes gramaticals ens les presentaven en primer lloc i a continuació fèiem exercicis.
Ara bé, en el cas d’anglès, durant les classes de repàs extraescolars per examinar-me
del FCE, vam practicar amb el Total English de Pearson en el qual la gramàtica
es donava amb unes fitxes d’anàlisi inductiu: primer teníem exercicis o
exemples i després completàvem la norma. És un bon mètode per fer treballar el
cervell de l’estudiant, però només ho veig factible per persones que ja tinguin
un nivell intermedi de la llengua en qüestió.
D’altra banda, recordo exercicis de
gramàtica castellana repetitius i “estúpids” durant la ESO com els de les fotografies següents, on es veu el mateix tipus d'activitat una i altra vegada i un altre d'ordenar lletres.
Projectes i tasques:
Al llarg dels anys d’escola, d’institut
i d’universitat sempre hi ha hagut activitats cooperatives, ja fossin en
parelles o en grups. Treballar en un equip és totalment diferent de treballar
tot sol. S'ha demostrat que és més beneficiós per a tothom compartir tasques en
lloc de carregar-se totes les responsabilitats un mateix. Encara que tots dos
mètodes tenen avantatges i desavantatges, el balanç general s'inclina a favor
del treball en equip. D'una banda, la col·laboració permet als estudiants fer
front a tasques difícils i complexes amb més facilitat i més ràpid que si algú
ha de fer-ho per si mateix. Resoldre un problema des de moltes perspectives dóna
més idees per resoldre’l amb èxit. D'altra banda, un enfocament de grup també
augmenta les possibilitats de detecció d’errors que a algú sol se li podrien
passar per alt. No obstant això, de vegades el problema apareix quan és el
moment de compartir el treball amb persones que tenen diferents procediments cadascun.
La unitat de l'equip fallarà si hi ha una manca d'alineació dels interessos i
els procediments dins dels seus membres, o si hi ha algú que vol tot el crèdit
pel seu compte. En resum, és cert que més d'un cervell funciona millor que un
de sol, sempre i quan comparteixin interessos comuns i deixant als interessos
personals i les possibles diferències a part per al bé comú. Aquesta és l'única
forma de col·laboració per un resultat satisfactori.
*Veure informes destacats a #2 Experimentació amb l’individu i teories lingüístiques.
LIDIA.
ResponEliminaA mí també em va passar igual quan després de passar de Primària a la ESO, els professors ens van introduir el concepte de "prendre apunts". Cada any he intentat fer un esforç per prendre el màxim d'apunts i de forma ordenada, però mai me n'ensurto perquè no m'agrada haver d'atabalar-me copiant mentre escolto el que diu el profe, ja que llavors no estic concentrada al 100%. La meva estratègia era estar al 200% concentrada i recolzar-me en el llibre, al qual li afegia mentalment la teoria que havia retingut la meva ment durant la classe.
Doncs a mi sempre m'ha agradat pendre apunts, no perdo el fil de la classe, tot el contrari... m'ajuda a estar més atenta i a no començar a mirar les musaranyes. Jo m'entretinc moltíssim a vegades, així que per mi va ser un nou suport.
ResponEliminaSARAY
ResponEliminaAlice, el que has explicat sobre el teu professor de biologia m'ha recordat moltíssim al meu professor d'historia (però a 1r i a 2n de BAT). Sé que a BAT es suposa que l'alumne ja és capaç de prendre apunts, doncs en el cas de la nostra classe, el professor també va decidir dictar-nos tot el temari, ja que la gent s'agobiava quan començava a parlar de tantes dates i fets...